Counter-Strike har under sin 21-åriga historia radat upp en lång lista med ord och fraser som är specifika för spelet.

Den här terminologin används av spelare och kommentatorer för att beskriva vissa vapen, rörelser, strategier och situationer under spelets gång.

Serien som nu har nått fram till sitt fjärde spel - Counter-Strike: Global Offensive, är allmänt känt som CS:GO och ordlistan fortsätter att växa.

Att förstå dessa termer och uttryck är nyckeln till alla som vill förstå esporten CS:GO eller för de som vill spela CS:GO själva.

Nedan följer en fullständig ordlista med en förklaring av termer du kommer att stöta på när du tittar på eller spelar CS:GO.

Ace: När en spelare dödar alla fem motståndarna i en runda.

ADR: Står för genomsnittlig skada (damage) per runda. Ett statistiskt mått som visar hur mycket skada en spelare gör per runda. Den beräknas genom att dela den totala skadan som åstadkommits med antal spelade rundor. Det är användbart för att den visar en spelares långsiktiga effektivitet över flera matcher.

Anchor: En spelare vars roll är att ensam ha kontrollen över en bombplats.

Anti-eco: En runda där ett lag vet att deras motståndare har gått eco (se eco nedan), så de köper vapen som är effektiva mot fiender utan rustning och vapen som ger mer pengar per kill.

Anti-flash: När en spelare tittar mot en vägg för att förhindra effekten av en flashbang. Används vanligtvis mot terrorister.

Anti-strat: När ett lag vet vilken strategi deras motståndare använder sig av och använder en specifik strategi för att motverka dem.

AWP: Ett prickskyttegevär. Allmänt känt för att kunna döda en fiende med ett enda skott om den träffas någonstans ovanför höften.

Bait: När en spelare offras för att locka en motståndare till ett ofördelaktigt läge.

Bhop: Förkortning för bunny hop. En skicklig rörelse som gör att spelare kan förflytta sig runt kartan snabbare än normalt.

Boost: När en spelare låter en lagkamrat hoppa upp på sitt huvud, vilket gör det möjligt för den att nå annars oåtkomliga platser.

CT: Förkortning för kontraterrorister - det försvarande laget.

Clutch: När en ensam spelare vinner en runda trots att han är i numerärt underläge.

Deagle: Ett annat namn för desert eagle-pistolen.

Default: En vanlig strategi där ett team inte tar några ovanliga risker.

Dink: När en spelare träffas med en huvudskott utan att dö.

Drop: När en spelare ger ett vapen till en lagkamrat. Händer vanligtvis när en lagkamrat inte har några pengar för att kunna köpa vapen.

Eco: En runda där ett lag inte spenderar pengar på gevär eller utrustning för att spara pengar.

Eco-frag: När en spelare som bara är beväpnad med en pistol dödar en motståndare som har ett kraftfullare vapen.

Economy: Spelets system för att köpa vapen och utrustning.

Entry-frag: Första kill i en runda.

Exit-frag: Ett kill gjort av en kontraterrorist när han lämnar bombplatsen efter att bomben har exploderat. Görs vanligtvis för att försvaga motståndarlagens ekonomi.

Fake: När terroristerna försöker få kontreterroristerna att ta sig till en bombplats som de inte tänker ta. Detta uppnås genom att kasta flashbangs, granater och skjuta mot den platsen.

Flash: Förkortning för flashbanggranat - ett sprängämne som tillfälligt förblindar motståndare.

Flick/flickshot: När en spelare hastigt siktar på en motståndare och dödar den, vanligtvis gjort med ett prickskyttevapen.

Frag: Ett kill.

Full save: En runda där ett lag inte får spendera några pengar alls på grund av brist på pengar.

Gamble stack: När det försvarande laget skickar fler spelare än normalt till en bombplats.

Glass cannon: När en spelare hanterar AWP-krypskytten utan någon rustning.

IGL: Förkortning för spelaren som styr spelet och som bestämmer strategin för sitt lag, både före och under en runda.

Jiggle peek: Att snabbt röra sig fram och tillbaka nära en vägg för att kunna se runt ett hörn eller för att få en motståndare att skjuta.

Jump shot: Ett skott som du avfyrar samtidigt som du hoppar. Oftast med mycket sämre precision än ett skott som avfyras på fast mark.

K/D: Kill/Death-kvot. Mäter en spelares prestationsförmåga genom att dividera antalet kills med antalet deaths.

KQLY: Slang för ett hoppskott, närmare bestämt ett som äger rum på bombplats A på Dust II. Uppkallat efter den franska spelaren KQLY, som är känd för att ha utfört det under en ESL Pro League-match 2014.

Kobe: Ett kill gjort med en HE-granat (högexplosiv) som kastats från ett avstånd.

Krieg: Ett smeknamn för SG 553, ett gevär med kikarsikte som används mot terroristerna.

Legged: En term som används när en motståndare har skjutits i benen med en AWP och som resulterar i mycket låg hälsa.

Lit: En term som används för att beteckna hur mycket damage en spelare har förlorat. "Lit 90" betyder att den har tagit 90 damage.

Lurk/lurker: En roll där en spelare ensam rör sig runt kartan för att leda bort uppmärksamheten från sina lagkamrater eller för att eliminera fiender som rör sig mellan bombplatserna.

Molly: Slang för en bränngranat eller en molotovcocktail.

Nade: Ett annat namn på en HE-granat.

Nade stack: När man kastar flera granater mot en plats i hopp om att få ett kill.

Ninja defuse: När en kontraterrorist kan desarmera bomben utan att terroristerna vet om det.

One-deag: Ett kill åstadkommit med ett enda skott mot huvudet med en desert eagle-pistol.

One-tap: Ett kill åstadkommit med ett enda skott mot huvudet, vanligtvis gjort med en AK47.

One way: En välkastad rökgranat som gör att en spelare kan se igenom röken utan att motståndaren kan göra det.

Peek/peeking: När man tittar runt ett hörn, görs ofta för att utmana en fiendespelare som är i närheten.

Pick/play for picks: När man dödar en fiende utan att ta några risker. Att spela för picks är något som spelledaren (IGL) kan ge order om under spelets gång.

Playing off contact: En strategi där en spelare döljer sig i väntan på att lagkamraterna ska attackera fienden innan spelaren lämnar sin skyddade position.

Pop-flash: En perfekt tajmad flashbanggranat där fienden inte hinner att vända bort ansiktet innan den är helt förblindad.

Pre-aim: När en spelare placerar sitt korshår i en viss vinkel innan den kikar, då spelaren förutser att en motståndare kommer att vara där.

Pre-fire: När en spelare skjuter på ett ofta använt gömställe utan att veta om en fiende faktiskt är där.

Push/pushing: När man avancerar mot fienden. Terrorister avancerar mot bombplatser medan kontreterroristerna avancerar mot terroristerna.

Quickscope: När man scopar och skjuter ett prickskyttegevär mycket snabbt.

Quasi-buy: En runda där ett lag inte har tillräckligt med pengar för ett fullt köp, men köper ändå några vapen samtidigt som de sparar lite pengar för nästa runda.

Reset: När ett lag med en förlustsvit vinner en runda för att sedan omedelbart förlora nästa runda. Detta resulterar i att de inte har några pengar och de tvingas spara i den följande eller två följande rundorna.

Rotate: När man flyttar från en bombplats till en annan.

Rush: En strategi där ett lag attackerar fienden på ett mycket snabbt sätt så att de överrumplar dem. Detta kan utföras av både terrorister och kontreterrorister.

Save: När spelarna vet att rundan är förlorad och gömmer sig avsiktligt för fienden för att kunna spara sina vapen och utrustning till nästa runda.

Strat: Förkortning för strategi - taktiken som ett lag kommer att använda i en runda.

Support: En spelare som har till uppgift att hålla bombplatser under kontroll under en lång tid.

T: Förkortning för terrorister - det attackerande laget.

Tag/tagged: När en spelare har skjutits men inte är död så har de taggats.

TK: Förkortning för teamkill - när en spelare dödar en lagkamrat. Sker vanligtvis på grund av misstag.

Utility: En term som används för att beskriva granater, kevlar, defuse kit och annan utrustning.

Wallbang: När en spelare skjuter genom en vägg som gör att kulor kan tränga igenom dörrar, lådor, med mera.

Whiff: Ett missat skott.

Xhair: Förkortning för korshår.

Zeus’d: När en spelare dödas av chockpistolen Zeus x27.

 

Besök Betways esportsida.